Podzim je období, kdy se v e-commerce světě rozjíždí nejen prodejní sezóna, ale také příležitosti pro osobní rozvoj, networking a nové poznatky. Ať… Více
Digichef - RSS článkyPoužitelnost
Myslíte, že automobilka může uspět s prodejem auta, které má např. řazení rychlostí lišící se od ostatních aut? Takové auto sice bude "jiné" než ta ostatní, ale úspěch u řidičů zaznamená jen stěží. Standardní a co nejjednodušší ovládání je zárukou, že uživatel se na vašem webu snadno zorientuje a rychle najde to, co hledá. Pokud se podíváte na nejúspěšnější web dneška, vyhledávač Google, zjistíte, že stránka je tak jednoduchá, jak jen může být. Způsob ovládání zkrátka není to, v čem by váš web měl být příliš originální.
Weby, které navrhujeme, nenutí uživatele přemýšlet. Mají standardní ovládání, které je běžné na jiných kvalitních webech. Ovládání tak jednoduché, jak je to jen možné.
Možná si říkáte, že jednoduchý web s běžným ovládáním není pro vaši společnost to pravé. Opak je pravdou. U webdesignu platí, že více znamená méně. Uživatel webu musí rychle najít požadované informace a provést akci, o kterou máte zájem co možná nejjednodušším a nejběžnějším způsobem. Uveďme si několik vlastností, které by dobře použitelný web měl mít.
- Jednoduchost. Vše na webu musí být jednoduché. Nesnažte se na web umístit vše. Umístěte na něj jen to, co je nezbytně nutné k dosažení jeho cílů.
- Kvalitní navigace, která je všudypřítomná. Má návštěvníka v každém okamžiku informovat, v jaké části webu se nachází, a umožnit mu snadný přechod k jiným částem. Navigace by měla být na každé stránce webu na stejném místě.
- Jednotný vizuální styl, konzistentní s korporátním designem, by se měl odrazit ve všech stránkách webu. Web by neměl používat mnoho různých barev, fontů apod.
- Jednotný styl nadpisů a odkazů nejen že dobře vypadá, ale podstatně zlepšuje použitelnost a udržovatelnost webu.
- Vyhledávání není úplnou nezbytností, ale u rozsáhlejších webů by nemělo chybět. Správné místo pro vyhledávací políčko je pravý horní roh na každé stránce.
- Dobře strukturovaný a čitelný text, který by měl reflektovat fakt, že text ve webovém prohlížeči čtou lidé jinak než text na papíře.
- Přizpůsobená chybová stránka pro obsloužení případů, kdy uživatel požaduje stránku, která na webu neexistuje. Měla by graficky korespondovat s ostatními stránkami webu a umožňovat přechod na funkční stránky webu.
- Prostor pro zpětnou vazbu. Zamyslete se nad příčinami, které mohou vést uživatele k potřebě vás kontaktovat. Jde o potřebu získat více informací o konkrétní službě nebo produktu? Ověřit si cenové podmínky? V každé situaci, kdy může vzniknout dotaz ze strany uživatele, by měl web umožňovat jeho snadné položení. Dobrým řešením obvykle bývá kontaktní formulář na jedné tomu vyhrazené stránce a jeho kratší verze.
Každý web, pod který se podepisujeme, prochází testováním použitelnosti, které i nám pomáhá rozhodnout se pro nejlepší řešení pro každé konkrétní zadání. Cíl je však vždy společný – aby uživatel na webu směřoval k cíli, který společně předem stanovíme.
Přístupnost
Každý web vyvíjíme tak, aby měl prvotřídní vzhled na všech dominantních prohlížečích (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome) na všech dominantních operačních systémech (Windows, Linux, Mac OS). To ale nestačí. Moderní web musí být dobře přístupný i z prostředí, která nejsou tak běžná, a s webem musí být schopni pracovat i handicapovaní uživatelé. Přístupný web:
- lze ovládat i bez myši,
- dává smysl i bez obrázků, používá alternativní textové popisky multimediálního obsahu,
- nepoužívá barvy, které mohou být na některých monitorech špatně rozlišitelné,
- podporuje alternativní prohlížeče a operační systémy,
- podporuje prohlížení z mobilních telefonů (smartphony, PDA apod.).
Přístupný web zajistí nejen pohodlnější využívání pro handicapované, ale také ho budou mít raději vyhledávače, což nám pomůže v optimalizaci pro ně. Pokud se chcete o přístupnosti dozvědět více, někdejší Ministerstvo informatiky vydalo dokument Pravidla pro tvorbu přístupného webu, který shrnuje zásady, které by měl přístupný web respektovat.
Optimalizace pro vyhledávače
Automatickou součástí všech námi realizovaných webů je i optimalizace pro vyhledávače, resp. ta její část, kterou lze provádět přímo na webu. Web bude vyhovovat standardům konsorcia W3C, ale i nepsaným standardům, které musí moderní weby splňovat. A co vyhledávače oceňují na webu nejvíce?
- Grafiku a navigaci, která jim umožní web snadno přečíst a zpracovat (tzv. indexovat).
-
Používání tagu
title
pro názvy stránek tak, aby pro každou stránku webu mohl být název jiný. -
Používání tagů pro nadpisy (
h1
,h2
, atd.). -
Používání metatagů
description
akeywords
.
Kromě této části optimalizace pro vyhledávače, která se týká pouze stránek samých, je třeba věnovat pozornost také optimalizaci mimo prostor stránek. Ta však již nespadá do oblasti webdesignu, jde o samostatnou službu.
Mohlo by vás také zajímat...
- Jak se pozná dobře navržený web
- Na co si dát při webdesignu pozor
- 10 + 1 krok k tvorbě perfektního webu
- Proč svěřit webdesign právě nám
- Použitelnost, přístupnost a optimalizace pro vyhledávače
- Responzivní webdesign
- Jak řešíme zabezpečení aplikací