Podzim je období, kdy se v e-commerce světě rozjíždí nejen prodejní sezóna, ale také příležitosti pro osobní rozvoj, networking a nové poznatky. Ať… Více
Digichef - RSS článkyDefinice pojmu
Použitelnost se v angličtině označuje jako usability.
Použitelné weby jsou takové, které nenutí uživatele přemýšlet. Mají standardní ovládání, běžné na všech kvalitních webech, tak jednoduché, jak je jen možné.
U webdesignu platí, že více je méně. Uživatel webu musí rychle najít jím hledané informace a provést akci, o kterou máte zájem tím nejjednodušším a nejběžnějším způsobem, jak to jen jde. Uveďme si několik vlastností, které by dobře použitelný web mít.
- Jednoduchost. Vše na webu musí být tak jednoduché, jak to jen jde. Nesnažte se na web umístit vše, ale jen to, co je nezbytně nutné k dosažení cílů webu.
- Kvalitní navigace která je všudypřítomná. Má návštěvníka v každém okamžiku informovat, v jaké části webu se nachází a umožňovat snadný přechod k jiným částem. Navigace by měla být na každé stránce webu na stejném místě. Součástí navigace by jsou, kromě různých forem menu, i odkaz na úvodní stránku webu, nadpisy a titulky stránek, drobečková navigace apod.
- Jednotný vizuální styl, konzistentní s korporátním designem, by se měl odrazit ve všech stránkách webu. Web by neměl používat mnoho různých barev, fontů apod.
- Jednotný styl nadpisů a odkazů nejen že dobře vypadá, ale i podstatně zlepšuje použitelnost a také udržovatelnost webu.
- Vyhledávání není úplnou nezbytností, ale u rozsáhlejších webů by nemělo chybět. Správné místo pro vyhledávací políčko je pravý horní roh na každé stránce webu.
- Dobře strukturovaný a čitelný text, který by měl reflektovat situaci, že text ve webovém prohlížeči čtou lidí jinak než text na papíře.
- Přizpůsobená chybová stránka pro obsloužení případů, kdy uživatel požaduje stránku, která na webu neexistuje. Měla by graficky korespondovat s ostatními stránkami webu a umožňovat přechod na funkční stránky webu.
- Prostor pro zpětnou vazbu. Zamyslete se nad příčinami, které mohou vést uživatele k touze vás kontaktovat. Jde o potřebu získat více informací o konkrétní službě nebo produktu? Ověřit si cenové podmínky? V každé situaci, kdy může vzniknout dotaz ze strany uživatele, by měl web umožňovat snadné položení tohoto dotazu. Dobrý řešením obvykle bývá kontaktní formulář na jedné tomu vyhrazené stránce a jeho kratší verze.