Použitelnost

Použitelnost je pojem z oblasti webdesignu a charakterizují se jím weby. Dobře použitelný web nenutí uživatele přemýšlet, uživatel rychle pochopí, jak jej má ovládat aby našel potřebné informace nebo vykonal potřebnou akci.

Definice pojmu

Použitelnost se v angličtině označuje jako usability.

Použitelné weby jsou takové, které nenutí uživatele přemýšlet. Mají standardní ovládání, běžné na všech kvalitních webech, tak jednoduché, jak je jen možné.

U webdesignu platí, že více je méně. Uživatel webu musí rychle najít jím hledané informace a provést akci, o kterou máte zájem tím nejjednodušším a nejběžnějším způsobem, jak to jen jde. Uveďme si několik vlastností, které by dobře použitelný web mít.

  • Jednoduchost. Vše na webu musí být tak jednoduché, jak to jen jde. Nesnažte se na web umístit vše, ale jen to, co je nezbytně nutné k dosažení cílů webu.
  • Kvalitní navigace která je všudypřítomná. Má návštěvníka v každém okamžiku informovat, v jaké části webu se nachází a umožňovat snadný přechod k jiným částem. Navigace by měla být na každé stránce webu na stejném místě. Součástí navigace by jsou, kromě různých forem menu, i odkaz na úvodní stránku webu, nadpisy a titulky stránek, drobečková navigace apod.
  • Jednotný vizuální styl, konzistentní s korporátním designem, by se měl odrazit ve všech stránkách webu. Web by neměl používat mnoho různých barev, fontů apod.
  • Jednotný styl nadpisů a odkazů nejen že dobře vypadá, ale i podstatně zlepšuje použitelnost a také udržovatelnost webu.
  • Vyhledávání není úplnou nezbytností, ale u rozsáhlejších webů by nemělo chybět. Správné místo pro vyhledávací políčko je pravý horní roh na každé stránce webu.
  • Dobře strukturovaný a čitelný text, který by měl reflektovat situaci, že text ve webovém prohlížeči čtou lidí jinak než text na papíře.
  • Přizpůsobená chybová stránka pro obsloužení případů, kdy uživatel požaduje stránku, která na webu neexistuje. Měla by graficky korespondovat s ostatními stránkami webu a umožňovat přechod na funkční stránky webu.
  • Prostor pro zpětnou vazbu. Zamyslete se nad příčinami, které mohou vést uživatele k touze vás kontaktovat. Jde o potřebu získat více informací o konkrétní službě nebo produktu? Ověřit si cenové podmínky? V každé situaci, kdy může vzniknout dotaz ze strany uživatele, by měl web umožňovat snadné položení tohoto dotazu. Dobrý řešením obvykle bývá kontaktní formulář na jedné tomu vyhrazené stránce a jeho kratší verze.

Kde najdete další informace

Mohlo by vás také zajímat

Máte zájem o naše služby? Napište nám.

Pošlete nám vyplněný formulář a buďte ve střehu - do 2 hodin se vám ozveme.

Údaje označené hvězdičkou (*) jsou povinné.

Nebojte, vyplněním formuláře se k ničemu nezavazujete.

 

Poslat emailem