Rakouský filozof Ludwig Wittgenstein jednou napsal: „Hranice našeho jazyka jsou hranicemi našeho světa.“ A přesně to platí i o AI. Psát si s… Více
Digichef - RSS článkyDefinice pojmu
Sociální bookmarkování plní stejnou funkci jako klasické ukládání záložek v prohlížeči (Oblíbené v Internet Explorer, Záložky v Mozilla Firefox). Zatímco klasické záložky v prohlížečích jsou jednouživatelské aplikace, sociální bookmarkovací systémy jsou online službami, které využívají síly velkého počtu uživatelů a tzv. síťového efektu.
Tím dokážou jednak rozlišit kvalitnější záložky od těch méně kvalitních, ale i aktivně nabídnout odkazy na další stránky, které uživatel sám ani nechtěl bookmarkovat, ale které by pro něj vzhledem k jeho zájmům a minulé činnosti mohly být zajímavé.
Systémy sociálního bookmarkování, jejichž nejznámějším zástupcem je služba Delicious, umožňují kromě klasického ukládání odkazů "pro vlastní potřebu" také vyhledávání "podobných" článků. Článků, které s námi ukládaným článkem nějak souvisí. Existuje několik základních konceptů, podle kterých lze "podobnost" stanovit.
- Využití klíčových slov - tagů, kdy se využívá exaktní textové shody v tazích, kterými byly ukládané odkazy označeny. Právě to je důvodem, proč je tak důležité používat při volbě tagů určitá pravidla, jak je uvedeno dále.
- Vyhledání podle příbuznosti zájmu, kdy se vychází z předpokladu, že pokud množina uživatelů A uloží v určitém počtu případů identický odkaz X (bez ohledu na použité tagy) a jen určitá podmnožina B z množiny A uloží jiný odkaz Y, pak lze uživatelům tvořícím rozdíl množin A a B, tj. těm, kteří mají uloženo X, ale nemají uloženo Y, aby věnovali svoji pozornost právě Y. Toto je pravá podstata "sociálního bookmarkování".